bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

Waarom wil jouw doelgroep dít nú weten?

Een hulpmiddel dat we bij Maters & Hermsen al jaren graag gebruiken is de zogeheten hete aardappelencheck. Een hulpmiddel om de juiste invalshoek en tone-of-voice te vinden.

Stel er komt een onderwerp op de redactietafel. De redactie voelt zich geroepen om ‘iets’ met dat onderwerp te doen, en heeft daar ook een effect mee voor ogen. Maar hoe pak je dat onderwerp aan zodat het jouw ijkpersoon aanspreekt? Een blij verhaal over iets waar niemand om staat te springen of een enthousiast betoog over een onderwerp waar medewerkers niet koud of warm van worden, zullen nooit het door jou beoogde effect sorteren. Dus moet je eerst op zoek naar: hoe kijkt mijn ijkpersoon nú tegen dit onderwerp aan?

Informeren alleen is niet genoeg

Of het nou om een artikel, filmpje of blog gaat: het doel van een redactie moet altijd zijn om een bepaald effect te sorteren. Je kunt de keuze voor een onderwerp en invalshoek niet afdoen met: ‘Hier willen we de mensen over informeren’. Dat is niet genoeg, je wilt dat je lezers of kijkers iets gaan doen. Of dat een donatie voor een project in Afrika is of begrip voor de nieuwe IT-structuur; als je effect wilt sorteren, moet je eerst weten hoe je ijkpersoon tegenover het onderwerp staat. Pas als je dat weet, kun je voorzichtig aan een invalshoek en genre beginnen te denken.

De hete aardappelcheck

Om erachter te komen hoe jouw ijkpersoon over het onderwerp denkt, stel je je voor dat het onderwerp bij hem of haar thuis, tijdens het avondeten ter tafel komt. Tussen de groenten en het vlees. Wat gebeurt er als je de deksel van de pan met hete aardappelen opendoet?

Wat komt er voor gevoel op bij je ijkpersoon?

  • medelijden
  • afschuw
  • weerzin
  • interesse
  • blijdschap
  • angst
  • boosheid
  • irritatie
  • verwondering
  • verdriet
  • kritiek
  • desinteresse

De redactie doet er goed aan daarop in te spelen bij de keuze van de invalshoek en tone-of-voice voor artikel, filmpje of blog. Pas dan zal de lezer openstaan voor de boodschap die je wilt zenden. Of dat nou naar je medewerkers, relaties of klanten is.

Reageer

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul je e-mail in en blijf op de hoogte.