bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

Rijk digitaal (3): AZ scoort met interviews en human interest

Alle personeelsbladen bij het Rijk gingen een paar jaar geleden (grotendeels) over op digitaal. Waar staan ze nu? BJpuntnl maakt de balans op. In deze aflevering: Algemene Zaken (AZ). Communicatieadviseur Hannah Vernooij vertelt over het intranet en bijeenkomsten.

Hoe zit de middelenmix bij jullie ministerie in elkaar?

‘AZ is met bijna vierhonderd man, verdeeld over twee locaties, eigenlijk een vreemde eend in de bijt. We zijn zo klein dat veel mensen elkaar van gezicht kennen. Voor mijn tijd was er een personeelsblad: Vizier. De redactie bestond uit collega’s. In 2005 ging AZ over op een voorloper van het intranet: intrAZ. In 2011 startten we met Rijksportaal, dat elke dag opent met AZ-nieuws.

Daarnaast zijn we in 2014 begonnen met het organiseren van AZ-bijeenkomsten voor geïnteresseerde collega’s. Elke drie of vier maanden vertelt een AZ’er over een actueel thema, bijvoorbeeld over de veranderingen in de pensioenwetgeving of de begroting rond Prinsjesdag. Er is natuurlijk ook ruimte voor vragen, daarnaast stellen we aan het begin een aantal prikkelende vragen om het gesprek op gang te brengen. We maken hier geen verslag van: als je geïnteresseerd bent in een onderwerp motiveren we mensen zo hopelijk om ook echt te komen. Doorgaans komen er zo’n twintig tot vijftig man op af.’

Welk medium gebruikt men voor welk doel?

‘Het doel van het intranet is om collega’s op de hoogte te brengen van wat er speelt bij ons ministerie en zo de betrokkenheid te vergroten. Denk daarbij aan afzettingen van het Binnenhof vanwege evenementen of de rubriek “Wat deed de MP deze week?”, maar ook interviews, achtergrondverhalen, polls of een quiz. Ons doel is om elke dag een nieuw bericht te plaatsen, zodat de collega’s een reden hebben om het intranet even te bekijken. De bijeenkomsten zijn meer verdiepend.’

Is er een centrale redactie?

‘Er is een redactie van zes man, afkomstig van twee verschillende AZ-afdelingen. Ik coördineer. Iedereen doet het redactiewerk naast zijn eigen werkzaamheden. Een keer per week vergaderen we. De verschillende afdelingen leveren in principe zelf een nieuwsbericht aan, dat gebeurt gemiddeld drie keer per week. Wij zorgen er vervolgens voor dat het bericht voor iedereen goed te lezen is. Daarnaast dragen we zelf onderwerpen aan voor interviews of achtergronden. We bedenken, schrijven, redigeren, fotograferen en plaatsen alles zelf.’

Hoe zijn de reacties van de lezers?

‘Het aantal reacties onder een bericht is erg verschillend. Soms staan er behoorlijk wat onder, soms maar weinig of helemaal geen. Het is misschien voor mensen een drempel dat hun naam erbij komt te staan. Je kunt in het Rijksportaal ook een duimpje omhoog of omlaag geven, dat wordt meer gedaan. Bij een afscheidsinterview staan er vaak veel reacties onder. Human interest is sowieso populair bij de AZ’ers. De zomerfotowedstrijd bijvoorbeeld. Tot twee jaar geleden kon je stemmen via de mail, nu kan dat via het Rijksportaal. Daarop kregen we de meeste reacties ooit: zo’n 50.’

Wordt er lezersonderzoek gedaan?

‘We kunnen zien welke artikelen goed gelezen worden, en welke minder. Maar we bekijken dat niet wekelijks. Leestijd houden we niet bij. Nieuwsberichten plaatsen we sowieso, zodat de collega’s goed op de hoogte zijn van nieuwe ontwikkelingen. Denk daarbij aan berichten van bijvoorbeeld P&O of ICT. Interviews, series en achtergrondverhalen doen het altijd goed. Bijvoorbeeld over de vogels die je ziet op het Binnenhof of een zomerrubriek over sportende AZ-collega’s tijdens de Olympische Spelen.’

Wat zijn voor- en nadelen van het intranet ten opzichte van andere middelen?

‘Het is handig dat er naast nieuws ook algemene informatie en personeelszaken op het intranet staan, mensen bezoeken de pagina dus met meerdere doelen. Ook is het fijn dat een bericht nog diezelfde dag erop kan, en je dus erg actueel bent. Een nadeel is dat je het nieuws alleen kunt bekijken op je werkplek of via je werkmobiel. Er zijn natuurlijk altijd mensen die papier fijner vinden lezen, vooral bij langere interviews of achtergrondverhalen. Maar aan de likes te zien worden toch ook die berichten goed gelezen op het web.

Gaat er op korte termijn iets veranderen aan deze middelenmix?

‘Nee, geen grote veranderingen. Voor de lange termijn denken we na over het inzetten van andere communicatiemiddelen ten behoeve van de renovatie van het Binnenhof, specifiek de panden waar AZ in zit, in 2020. In aanloop daarvan willen we collega’s goed op de hoogte houden van de ontwikkelingen rondom de renovatie en de tijdelijke huisvesting in een ander pand. Dat zou bijvoorbeeld kunnen via een digitale nieuwsbrief. Bepaalde informatie zal namelijk vooral voor de ene helft van AZ relevant zijn, aangezien de andere helft in het AZ-pand aan het Buitenhof blijft. Wie daar werkt, blijft op de hoogte van het algemene renovatienieuws via het Rijksportaal.’

Reageer

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul je e-mail in en blijf op de hoogte.