bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

Meer interactie met een getekend verslag

Na vijftien jaar in de geschreven pers gooide bedrijfsjournalist Ageeth van der Veen het roer om. Met haar bedrijf Getekend Verslag haalt ze met tekeningen de essentie uit evenementen, congressen en bijeenkomsten. ‘Zodra een tekening af is, is hij niet meer van jou.’

Waarom de omslag naar getekende verslaglegging?

‘Ik werkte vijftien jaar als schrijvend journalist, onder meer voor een vakbond en bij verschillende ministeries. Voor het Veteraneninstituut interviewde ik voor een oral history-project (ex)militairen over hun uitzendingen. Bij mijn andere opdrachtgevers was veel vraag naar video. Terwijl ik bezig was me te bekwamen in camerawerk en montage, kwam ik een filmpje tegen van een congres dat door het Britse bedrijf Creative Connection live werd verslagen. Dat wilde ik ook!’

Hoe word je een tekenend verslaggever?

‘Navraag leerde me dat er in 2012 in Nederland nog nauwelijks mensen hiermee bezig waren. Ik volgde bij Creative Connection een opleiding visual minuting. Dat bleek moeilijker dan ik dacht. De kunst is om goed te luisteren en heel snel je eerste creatieve impuls uit te werken. Snel iets durven neerzetten. Ik herinner me dat ik een tekening moest maken bij het woord vernedering. Dat werd een vechthond met een tutu aan.

Tekenen deed ik altijd graag. Ik kom uit een meisjesgezin, waar we thuis de Tina natekenden. We oefenden in de verschillende stijlen. Figuren tekenen ging me dus al goed af. Maar ik ben niet zo vrij als onze tekenaars met een kunstopleiding. Mijn rol bij Getekend Verslag is vooral het verbinden en samentrekken van tekeningen zodat ze een verhaal vormen. Dat verbanden leggen bleek vooral lastig aan het begin.

Het eerste getekend verslag maakte ik met mijn zwager die cartoonist is. We mochten oefenen tijdens een Sportcongres en kregen alleen een vergoeding van de materiaalkosten. Na deze eerste proef ging Getekend Verslag snel lopen. Inmiddels maken we met een team van 21 tekenaars meerdere verslagen per week.’

Sindsdien kwamen er veel bureautjes bij. Waarin onderscheidt Getekend Verslag zich?

‘Kenmerkend aan Getekend Verslag is dat we de inhoud proberen te pakken in een fraai kunstwerk dat je nog graag een jaar in je vergaderruimte hangt. Anderen werken met cartoons of maken een mindmap. Sommigen gebruiken de tekeningen meer als consultant, om verandering in gang te zetten. Kenmerkend van onze werkwijze is ook dat deze interactief is. Mensen komen in de pauze bij ons vertellen wat ze van de inhoud vinden. Ook dat voegen we weer toe.’

Je noemt Getekend Verslag journalistiek?

‘Ook wij hebben te maken met communicatiemedewerkers die een corporate verhaal kwijt willen. Toch nemen we in de tekeningen ook andere invalshoeken en kritische vragen mee. Daar schrikken opdrachtgevers weleens van, want daar moeten ze iets mee. Mijn antwoord daarop is dat een bijeenkomst bij uitstek bedoeld is om nieuwe input te krijgen en vooruit te komen. Gebruik die inzichten dan ook. Daarbij is een voordeel dat de tekeningen grappig zijn. We zoeken niet de confrontatie. Als de kritiek echt pijnlijk is, maak ik er een vraag van. “Onzin, dit wisten we vijf jaar geleden al” wordt dan: “Wisten we dit eigenlijk niet vijf jaar geleden al?”’

Wat zijn de uitdagingen voor een getekend verslaggever?

‘We werken altijd met een team van twee tot drie mensen. Dat betekent dat je er tegen moet kunnen dat anderen aan je werk zitten en iets aan je tekening toevoegen. Zo gauw je tekening af is, is die sowieso niet meer van jou en wordt hij gedeeld op Twitter en andere social media. Tekenend verslaan is bovendien tijdrovend. In twee uur een paneel van 5 vierkante meter vullen, dat lukt niet. Meestal zijn we met meerdere tekenaars, van wie er één goed luistert en de citaten precies opschrijft. Wat dat betreft zijn we altijd op zoek naar bedrijfsjournalisten die goed kunnen luisteren, schrijven én tekenen.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageer

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul je e-mail in en blijf op de hoogte.