bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

Een strip in je (personeels)blad?

Crisismanagement bij Alliander. Hoe kun je dat vertalen naar een pakkend artikel in je personeelsblad? De redactie maakte een strip van een ontploffing in een elektriciteitsstation met vergaande gevolgen. Maar wat kost dat en hoe pak je dat aan? Tips voor het maken van een strip.

Neem de tijd                                                                       

Begin er ruim op tijd mee. Het vervaardigen van een strip vergt tijd en reken zeker op zes tot acht weken productietijd. Het kiezen van de striptekenaar, onderhandelen over de prijs, een scenario schrijven, schetsen, de striptekenaar die een week op vakantie gaat, het tekenen en inkleuren. Meer processtappen dus dan een gewoon artikel. Dat vergt ook meer afstemming en fiateringsrondes met de opdrachtgever.

Maak een scenario                                          

Schrijf eerst een scenario; een chronologische beschrijving van het verhaal dat je wilt vertellen. Dan heeft de striptekenaar een leidraad, maar geef hem wel de vrijheid om er vanaf te wijken. Deze schets leg je vervolgens voor aan je opdrachtgever.

Fotomateriaal als input

Voorzie de striptekenaar van zoveel mogelijk fotomateriaal. Bij Aan hebben we flink uit ons archief geput en de striptekenaar veel beelden gestuurd. Met foto’s van de kleding van monteurs, onderstations, het hoofdgebouw, technische apparaten. Zo kan hij realistische details in zijn tekeningen verwerken. Mooier nog is om echte medewerkers van het bedrijf in de strip terug te laten komen. De manager van de afdeling of de monteur die het probleem oplost, dat maakt het nog geloofwaardiger. De striptekenaar heeft dan wel goede portretten nodig van betreffende personen.

Niet te realistisch

Een strip moet ook niet te realistisch zijn. Een strip heeft fictieve elementen, met als doel om het spannender te maken, met comic-achtige aspecten. Een brand die net iets meer oplaait, de hoofdpersoon die nog even iets meer de held is. Ook tekstueel mag het niet te serieus zijn. Niet: kapot, maar: kaduuk. Meestal worden ze verzonnen door de striptekenaar zelf. Een goede leidraad is: tachtig procent realistisch, twintig procent fictief. Laat ook niet teveel mensen meespelen in de strip, want dan raakt de lezer het spoor bijster. En kies een hoofdpersoon, waarmee de lezer zich kan identificeren.

Een strip is duur

De kosten”¦ een strip is relatief duur. Een strip van 6 tot 8 pagina’s kost 3000 tot 5000 euro, maar dan huur je ook een goede striptekenaar in. Je kunt bijvoorbeeld terecht bij Comic House, een leverancier van striptekenaars. Aan koos voor Erik Kriek, die werkt in een retrostijl die teruggrijpt naar de oude Amerikaanse comics. We hebben er meteen de cover van gemaakt en uiteindelijk besloeg de strip eenderde van het totaal aantal pagina’s van het blad. Maar dat hadden we ook nodig om het onderwerp crisismanagement goed neer te zetten. Je kunt ook natuurlijk ook wat minder uitpakken. Zelfs in één of twee pagina’s kun je al een verhaal neerzetten. Uiteindelijk levert het ook iets op, want een strip scoort. De reacties op de strip in Aan waren zeer positief: “Leuke manier om zo’n onderwerp te belichten”; “Mijn kinderen hebben ‘m meteen opgepakt om te lezen”; “Zo’n cover werkt als een magneet. Je gaat de Aan gelijk lezen”.

Aan pagina GROOT 2_20112Strip van Eric Kriek.

 

Reageer

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul je e-mail in en blijf op de hoogte.