bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

Dit leerde ik van SocialToday

Een dagje social leren op 14 februari, er zijn slechtere onderwerpen op Valentijnsdag. Op SocialToday van Frankwatching leerde ik over influencers, google analytics en visverhalen.

Ik wilde dit stuk eigenlijk beginnen met alles wat me niet aanstond bij SocialToday. Want zet 400 communicatiespecialisten bij elkaar en ze trappen flink wat open deuren in. Maar – in navolging van Patrick Klerks ‘marketing for good’ tijdens SMW Rotterdam 2015 en Leo Blokhuis ga ik in 2017 de nadruk leggen op góed.

Goed 1
Wil je jongeren bereiken? Gebruik social influencers. En kijk om bij te blijven – de helft van de zaal kende haar niet – sowieso even naar wat filmpjes van Mascha Feoktistova.

Goed 2
ING stimuleert medewerkers om meer ING-nieuws te delen op sociale media. Maar zonder strenge richtlijnen. Echte communicatie ligt in handen van collega’s, vinden ze. En die moeten zich vrij voelen anders worden ze nooit echte ambassadeurs van je merk. En ja – de angst was in de zaal te voelen – natuurlijk gaat dat ook wel eens fout. Maar veel vaker goed. Dus durf.

Goed 3
Kijk – gewoon om blij van te worden – even naar the shortest cooking show on earth.  En bedenk daarna op welke manier jij je verhaal zo kunt verpakken dat je net zoveel plezier brengt.

Goed 4
Bij Ikea begint het social mediateam elke maandagochtend met de cijfers van de posts van de week ervoor. Afgezet tegen de doelen die ze ermee hadden. Oké, niet alle posts, maar wel de belangrijkste.

Goed 5
De belangrijkste ‘regels’ voor Instagram-posts volgens Bart van Olphen van Fish Tales:

  • Vaste frequentie en spontaan
  • Persoonlijk
  • Stunning foto’s
  • Goede balans tussen content
  • Juiste tags en #
  • Informatie die klopt en relevant is
  • Matig met product placement (ze komen vanzelf wel bij onze producten)

 

Goed 5A
En voor YouTube:

  • Vaste frequentie
  • Vind de juiste titel voordat je gaat filmen
  • Be clear and don’t over-promise
  • Don’t act like a presenter, think as a host
  • Fouten zijn menselijk
  • Duur 3-6 minuten lang ideaal
  • WWW: Welcome / What / Why (eerste 30 seconden)
  • Be complete!

 

Goed 6
Net als ik ook nog op zoek naar de juiste middelen om social media te monitoren? Jaap van Zessen, media-analist bij het AD, gebruikt Spike en Buzzcapture. Kende ik niet, ga ik uitzoeken.

 

Goed 6A
Bij het AD slaat positief Nederlands nieuws het meeste aan. Dat is nog eens goed nieuws 🙂

 

Slot tips
Koop het boek ‘Google analytics in 60 minuten’
Ga eens naar de VR-bios
Praat eens met een privacy officer (bijvoorbeeld Jitty van Doodewaerd over wat wel en echt niet mag met persoonsgegevens
Laat je inspireren door Estland, dat wordt bestuurd als een start-up; lees het artikel van Martijn Arets.

Reageer

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul je e-mail in en blijf op de hoogte.