bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

Accept Mission: brainstormen in een game

Het Rotterdamse bedrijf Creatieve Koppen helpt bedrijven met vernieuwen. Een van de manieren om dat te doen is een traditionele brainstorm. Maar sinds kort is er ook een game. In Accept Mission gaan medewerkers undercover aan de slag met een uitdaging. Het resultaat: in korte tijd een lijst met bruikbare ideeën.

‘Wil je een kopje takkenthee?’ Op de Amsterdamse Zuidas trekken ze waarschijnlijk de getrimde wenkbrauw op bij zo’n vraag. Maar in de Van Nellefabriek in Rotterdam is het heel normaal om verse muntthee zo te noemen. Een no nonsens-sfeer waarbij Creatieve Koppen zich thuis voelt, zegt eigenaar Steven Kop. Het innovatiebureau, negen mensen sterk, helpt bedrijven bij vernieuwing.

Een vernieuwing moet passen bij het bedrijf

Er zijn veel misverstanden over innovaties, zegt Kop. Mensen denken bijvoorbeeld dat ze altijd revolutionair moeten zijn. ‘Een innovatie is geen uitvinding. Ook al doet iedereen het al, in jouw bedrijf kan bijvoorbeeld papierloos werken een innovatie zijn.’ Klanten komen vaak binnen met een opdracht voor een nieuw concept. Ze willen het product of het proces vernieuwen of denken erover een nieuwe markt aan te boren. Creatieve Koppen begeleidt het innovatieproces, zorgt voor een scherpe probleemstelling en helpt zoveel mogelijk goede ideeën te genereren als mogelijke oplossing. Vervolgens begeleiden ze het selectieproces om te komen tot het beste concept. Een van de onderdelen in dit proces is dan een brainstorm, waar de innovatoren het liefst zo veel mogelijk personeel van de opdrachtgever bij betrekken. ‘Wij denken dat authentieke vernieuwingen, die dus passen bij het bedrijf en de mensen, de meeste kans van slagen hebben als het personeel meedenkt.’

Tijd en menskracht vrijmaken

De communicatieafdeling krijgt vaak de taak om het bedenken van nieuwe ideeën aan te zwengelen. Omdat de medewerkers daar bekend zijn met de vraagstukken in de organisatie, zijn ze een belangrijke speler bij vernieuwing. Wat de creatieve koppen steeds opnieuw merkten: een fysieke brainstorm vraagt veel van een organisatie. Mensen moeten tijd vrijmaken, soms ook nog reizen. Kostbare uren die je ook in andere zaken kunt steken. Een deel op afstand laten meedoen, bijvoorbeeld via videoverbinding, werkt niet goed. Dat hebben ze ook getest. Mensen zijn minder betrokken: ‘Je boet in op draagkracht en impact.’

Bijna iedereen accepteert de uitdaging

Wat als je van die brainstorm een online game zou maken, die minder beslag legt op de agenda’s en minstens zoveel effect heeft? Het idee voor Accept Mission was geboren. Creatieve Koppen bedacht en schreef zelf een script en ontwierp het daarna in huis. ‘Inmiddels deden bijna honderd bedrijven de game en het grappige is: bijna iedereen accepteert de missie.’ Het idee is simpel. Een mission manager formuleert de vraag van de organisatie over innovatie en nodigt vervolgens personeelsleden uit. Wil je secret agent worden?

Buiten het eigen straatje denken

Communicatieprofessionals zijn de ideale mission managers. Zij kunnen ondersteunen bij het bedenken van het script en het bewaken van het proces. Daarbij werkt Creatieve Koppen bewust met persona’s, waardoor deelname undercover wordt. ‘Denken vanuit personages is een trucje dat we ook al toepasten bij fysieke brainstorms. “Wat zou Steve Jobs doen als hij voor dit vraagstuk stond?” Een truc om snel ideeën te genereren. Het stelt mensen in staat om buiten het eigen straatje te denken.’

Ideeën op eigen merits beoordelen

In totaal zijn er meer dan honderd avatars, waarbij tot nu toe James Bond de meest populaire is. Maar een avatar heeft nog een ander voordeel. ‘Collega’s weten niet wie je bent. Ze beoordelen dus je idee en niet je plaats in de organisatie.’ Deelnemers winnen punten voor het indienen van ideeën, het beoordelen van ideeën van anderen en het reageren daarop. Maar de meeste punten kun je winnen met de ranking door collega’s op de eigen input.’ Het idee van een wedstrijd werkt. ‘Mensen raken verslaafd, ze willen door en het probleem oplossen. Vaak moet ik bij de introductie al drie keer vragen of ze hun laptop willen dicht doen, omdat ze er al in zitten.’

In korte tijd en met zo min mogelijk ballast

Het eindresultaat? Driehonderd ideeën, geordend naar beste ranking. In principe kan het spel dan opnieuw beginnen met een aangepast script, bijvoorbeeld met het beste idee in de lijst. Maar dat is aan organisaties, zegt Steven Kop. Met Accept Mission, dat sinds begin maart op de markt is en genomineerd is voor de Computable Awards 2017, kan je zo in korte tijd veel ideeën genereren. En het mooie is, zegt Steven Kop, dat deze uit de organisatie zelf komen. Samenwerken op verschillende plekken en op verschillende tijden, met zo min mogelijk ballast en zo veel mogelijk impact. Mission Completed.

Reageer

Your email address will not be published.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Vul je e-mail in en blijf op de hoogte.