bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

8 lessen uit het Cross Media Café: behind the filter bubble

Nepnieuws, bots, filters. Journalisten en technologie hebben een ingewikkelde relatie. Daarom was vorige week het onderwerp van het Cross Media Café in Hilversum: Behind the Filter Bubble. Hoe bereik je lezers ondanks – of juist met behulp van – filters? 12 sprekers, 8 inzichten.

  1. It’s all about conversations. Mogelijk is nieuws te afstandelijk, gebruikt het een toon die mensen niet meer aanspreekt. Dus zijn verschillende media op zoek naar manieren om het gesprek aan te gaan en nieuws te personaliseren.
  2. Nu.nl personaliseert (en gaat dat steeds meer doen). Ze testen nu al locatietechnologie, om je automatisch meer lokaal nieuws te bieden. Daarnaast verbeteren ze de mogelijkheden voor het invoeren van voorkeuren. Nog maar 3% van de lezers doet dat, dus probeert nu.nl het makkelijker te maken door bijvoorbeeld bij elke drie berichten die je in een categorie leest te vragen of je die als voorpagina wilt.
  3. De helft van de mensen downloadt gemiddeld 0 apps per maand. Dus kiest de NOS voor NOS Update, een chatservice op een bestaande app: Facebook Messenger. Om een doelgroep te bedienen die ze via tv, radio en app niet (meer) bereiken. Stel de chatbot een vraag, en hij geeft je het laatste nieuws.
  4. Maar een chatbot maken is zo eenvoudig nog niet. ASR verzekeringen had bijvoorbeeld een nog niet zo goed ingevoerde bot. Daarom doet Sander Wubben van botcave onderzoek naar lerende bots in het Nederlands, zodat zij steeds meer ‘menselijke’ gesprekken kunnen voeren.
  5. Dat gesprek voert Joop al, in de nieuwe politieke talkshow ‘Hier hoor je hoe het echt zit’ op radio 2, tussen 2 en 4 van vrijdag op zaterdag. Wat blijkt: ’s nachts reageren mensen meer. En het publiek is evenredig verdeeld tussen man en vrouw en alle leeftijdsgroepen. Het geheim: wij voeren geen discussies, maar gesprekken.’
  6. NRC gebruikt op de redactie nu het bigboard. Hiermee zien ze continu wat de meest gelezen online artikelen zijn. Gaat het dan allemaal om de clicks? Nee, ze willen ‘interessante artikelen clickbaar maken’. Zo gebruiken ze de data volgens hoofdredacteur Wieland van Dijk om te zien welke kop het beste werkt en hoe ze artikelen moeten timen. Ook helpt monitoring hen meer relevante content maken. Van Dijk geeft het voorbeeld van de verkiezing van Trump. De dag erna werd een maandenoude column veel opgezocht op de website. Daarin werd gesteld dat het nog niet zo erg was als Trump president zou worden. Schijnbaar hadden lezers behoefte aan zulke duiding, dus richtten ze zich daar ook op in de papieren krant.
  7. Weinig vertrouwen in de pers, dat noemt Peter Smet van het Stimuleringsfonds van de Journalistiek het probleem achter nepnieuws. Mensen herkennen het niet, of gaan de pers er nog meer door wantrouwen. Weet jij een oplossing, meld je dan aan voor de regeling journalistieke innovatie.
  8. Gelukkig zijn er genoeg startups die zich bezighouden met nieuwe technieken om pers transparanter, genuanceerder, creatiever en onafhankelijker te maken. Hackastory, Publicism, mediamonitoring, nuances in gerelateerde artikelen en een creatieve Europese apps voor journalisten getest door Verspers. Lees ook meer op immovator.
8 lessen uit het Cross Media Café: behind the filter bubble Klik om te Tweeten

Reageer

Your email address will not be published.