bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

7 (+ 1) verrassende websites voor je project, festival of bloggende baas

Toen WordPress in mei 2003 het levenslicht zag, was het vooral bedoeld voor het schrijven van online blogs. Inmiddels is dit content management systeem uitgegroeid tot een alleskunner. Deze 7 verrassende websites maken jou project, festival of bloggende baas tot een succes.

  1. Vraagbaak om nieuw project/programma op te starten

Stel je voor dat je een nieuw project of omvangrijk programma in je bedrijf wilt starten. Waar nog veel onduidelijkheid over bestaat, waar veel vragen over zijn. Wat is dan de beste manier om je medewerkers van dienst te zijn?

Inderdaad, hun prangende vragen beantwoorden.

Een Q&A-website kan dan een uitkomst zijn. Net even anders dan een gewone website. En helemaal gericht op één ding: het stellen en beantwoorden van vragen. Uiteraard moet je regelen dat alle vragen worden beantwoord. Dat kunnen bijvoorbeeld andere deelnemers van het project of programma doen natuurlijk.

Om deelname te stimuleren, zijn Q&A-websites vaak opgetuigd met extra’s, zoals badges en ranking levels voor actieve leden. Of je kunt een groen vinkje zetten bij het best antwoord. Allemaal leukigheden om de interactie te bevorderen.

Dit is een van de best Q&A websites van het moment: QAEngine.

 

 

  1. Website om een festival te organiseren

Ga je een meerdaags festival in een grote Nederlandse stad organiseren met veertig verschillende locaties? Dan kan een zogenaamde directory website een mooi hulpmiddel zijn om je deelnemers te informeren en te binden.

De website opent met een grote kaart van de stad waar het festival plaatsvindt. Je zet vervolgens ‘markers’ bij elke locatie waar een event plaatsvindt.

Persoonlijk vind ik zo’n directory website  mooier dan een Google maps kaart in je site embedden, wat je ook wel eens  ziet. Google maps heeft z’n beperkingen. Je kunt er geen ‘eigen pagina’s mee creëren of door laten klikken naar specifieke info over elke locatie die je zelf hebt geschreven.

Een populair thema dat zich inmiddels heeft bewezen met hoge beoordelingen is Superlist.

 

  1. Kookwebsite eendaags evenement

Stel, je organiseert een evenement of congres over de toekomst van het onderwijs. Duurt de hele dag, met honderden genodigden. Doel: samen nieuwe ideeën/initiatieven en projecten bedenken om het onderwijs van de toekomst vorm te geven. Tijdens het evenement zorgt een chef-kok voor kookworkshops om het samenwerken tussen de werkgroepen te stimuleren.

Deze insteek zou je kunnen doortrekken met een kookwebsite. Alle ideeën, plannen en initiatieven kunnen de deelnemers een dag later al lezen op een speciale website.

Voor elk idee/initiatief maak je een aparte receptenpagina aan en die kun je vervolgens vullen met:

  • een omschrijving van het idee/ initiatief /plan/project;
  • de nodige ingrediënten;
  • degene die het heeft bedacht (de kok);
  • hoeveel tijd (de kooktijd J) nodig is om het te realiseren;
  • het recept dat het tot een succes maakt.

 

In plaats van een saaie website of nieuwsbrief krijg je zo een verrassend naslagwerk van het event. De deelnemers kunnen op een later moment alle ideeën en initiatieven nog eens teruglezen, delen, en er op reageren.

Dit is een mooi voorbeeld van een kookwebsite die ik persoonlijk wel eens zou willen ombouwen met bovenstaand idee: Chow – Recipe & Food WordPress Theme.

 

 

  1. Website voor interne communicatie

Het is voor kleinere organisaties vaak nog een hele uitdaging om op een efficiënte manier intern te communiceren. Je kunt dat via de mail of een interne nieuwsbrief doen, maar WordPress biedt ook kant-en-klare intranet themes aan. Je logt in naar een beveiligde omgeving en komt vervolgens in een overzichtelijk dashboard. Wat kun je zoal onderbrengen in het intranet?

  • het laatste nieuws;
  • verjaardagen van collega’s die eraan zitten te komen;
  • wie online is;
  • een overzicht van de taken die je moet uitvoeren;
  • een aparte projectomgeving;
  • een poll;
  • een chatmogelijkheid;
  • en nog veel meer.

Het is prima geschikt voor organisaties tot pakweg 100 tot 200 medewerkers, die vaak niet over het budget beschikken voor een (prijzig) op maat gemaakt intranet.

Dit is een van mijn favorieten: Intranet website.

 

  1. Vlog van de baas

Okay, het is niet echt de meest  verrassende verschijningsvorm, maar toch wil ik deze even noemen. WordPress begon ooit als blogplatform en is nog steeds geschikt om persoonlijke blogs van mensen te publiceren. En: je hoeft niet perse een blog te schrijven, je kunt ook vloggen. Neem elke week een video -interview op en vertel je medewerkers over je werk, je ervaringen of wat dan ook belangrijk is voor je bedrijf.

Zo ziet het eruit: Letsblog.

 

  1. Online magazine voor je blad

Steeds vaker krijgt een papieren magazine een online variant. Handig voor de lezer die geen papieren exemplaar heeft gekregen of liever het magazine online leest. Er zijn speciale magazine themes waarmee je vrij simpel een online variant kunt maken.

En als je wilt, kun je de online variant uit laten uitgroeien tot een platform met aanvullend nieuws. Mooi voorbeeld daarvan is Lindanieuws.nl, de online variant van de Linda. Lees het ook het artikel Schrijven voor internet waarin je leest hoe het schrijven op papier van digitaal verschilt.

Een van de beste magazine themes die ik zelf al meerdere malen heb gebruikt, bijvoorbeeld voor mijn blog over WordPress en Content marketing: Newspaper magazine.

 

 

  1. Knowledge database website

Bij veel bedrijven is het een issue; hoe deel je kennis met elkaar? Er zijn Wikipedia-achtige websites waar je alle kennis binnen het bedrijf kunt bundelen en opslaan. In deze zogenaamde knowledge database website kun je allerlei informatie en documenten verzamelen. Met een zoekfunctie en een bijpassende navigatie is informatie makkelijk, op elk apparaat, overal en op elk moment te vinden. Alle medewerkers hebben toegang tot deze database en kunnen zelf informatie toevoegen of verversen.

Zo ziet het eruit: knowhow.

 

Tot slot, nog een BONUSTIP. Je kunt kennis op een creatievere manier delen met elkaar dan alleen statisch in een kennisdatabase. Hoe?

Met een e-learning website, gericht op online cursussen.

Online cursussen staan nog in de kinderschoenen. Maar het neemt een enorme vlucht. Bij universiteiten zijn de MOOC’s (Massive Open Online Courses) heel populair.

Wat kun je allemaal met een e-learning website theme?

  • De kunt de cursus opdelen in verschillende lessen;
  • Je kunt tekst, beelden en filmpjes toevoegen;
  • Ter afsluiting van de cursus kun je een certificaat uitdelen;
  • En nog veel meer.

Het vergt wel enige vaardigheden  om zo’n cursus te ontwikkelen. Je moet leuke en afwisselende lesstof bieden. Bijvoorbeeld door tekst af te wisselen met een filmpje waarin je iets vertelt. Het theme helpt je daarbij, want het biedt enkele handige tools, zoals hulp bij het maken van een quiz. Is een fluitje van een cent.

Als je er aan dagje voor gaat zitten heb je genoeg tijd om een attractieve cursus of workshop voor je collega’s te ontwikkelen. Zo blijven we met z’n allen up-to-date.

Een geschikt theme dat hiervoor in aanmerking komt: Eduma.

Tips ontvangen
over het vak?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
We zullen je niet lastig vallen met spam.

Reageer

Your email address will not be published.

Tips ontvangen
over het vak?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
We zullen je niet lastig vallen met spam.