bjpunt.nl

— over bedrijfsjournalistiek —

5 (+7) social media tips

Hoe werk ik met sociale media binnen mijn bedrijf? Deze vraag stond bij veel presentaties centraal tijdens de Social Media Week in Rotterdam. De sleutelwoorden: persoonlijkheid en context. 

Of je nu bij de presentatie van LinkedIn of Twitter zat, bij die van Microsoft of van NOS, uiteindelijk kwam de kern van het verhaal vaak op hetzelfde neer. Naar aanleiding daarvan een aantal tips op een rijtje.

1. Doelen. Maak duidelijk wat je wilt bereiken met je sociale media en wie je wilt bereiken. Kirsten Wagenaar gaf bijvoorbeeld dit stappenplan bij het bouwen van een community.
2. Inhoud. Speel in op de behoeften van je publiek. Niet alleen maar ‘spammen’ over jezelf, maar deel ook informatie die bij de context van jouw bedrijf of evenement past. Een van de sprekers, Maaike Gulden heeft een eigen marketingbedrijf. Zij deelt op Twitter veel informatie over haar vak die niet perse van haarzelf komt, maar zo weten mensen wel waar ze mee bezig is.
3. Persoonlijk. De (online) cultuur verandert. Mensen nemen niet graag meer iets aan van bedrijven en daarom is het effectiever vanuit een persoon námens een bedrijf te reageren op bijvoorbeeld Twitter. Zo reageren medewerkers van Microsoft met hun persoonlijke account op vragen, klachten of juist leuke opmerkingen van hun klanten.
4. Originaliteit. We zien dagelijks honderden advertenties. Om als bedrijf op te vallen moet je origineel zijn, bijvoorbeeld door storytelling. Hier is een mooi voorbeeld over een keurmerk op producten die niet ten koste gaan van de regenwouden. IKEA kreeg laatst veel aandacht door hun parodie op Apple.
5. Beeld. Gebruikers blijven veel vaker hangen bij een bericht waar beeld wordt gebruikt in de vorm van een afbeelding of linkje. Maar doe het niet altijd, omdat het anders verveelt. Op Facebook Twitter en LinkedIn komt er bij een linkje vaak meteen een fotootje te staan.
6. Statistieken. Kijk af en toe ook eens wat het beste aanslaat bij je publiek. Als beheerder bij Facebookgroepen kun je dat onder iedere post zien, maar je kunt bijvoorbeeld ook gebruik maken van monitoringtools zoals Google Analytics, Topsy of Hootsuite.
7. Verschil. Niet ieder kanaal werkt hetzelfde. Maak je gebruik van meerdere kanalen, zorg dan dat je overal je boodschap net iets anders overbrengt. Zo deed Rabobank dat bijvoorbeeld met hun berichtgeving over het verdwijnen van de chipknip. Op Twitter was dat een heel ander soort bericht dan op Facebook. Op LinkedIn hebben ze er zelfs niets over gezegd.
8. Intern. Voor het delen van interne informatie kan een ‘Entreprise Social Network’ (Chatter, Yammer of Social Cast) uitkomst bieden. Zo komen de medewerkers net zo makkelijk in contact met elkaar als met de CEO, kun je van iedereen input vragen voor ideeën en blijft het privéleven op andere kanalen.
9. Activeren. Deelname aan je platform moet de gebruikers iets opleveren, anders komen ze niet. Vaak kunnen ze informatie delen en vragen plaatsen waar ze snel antwoord op kunnen krijgen. Als je ze er vanaf het begin al bij betrekt, raken ze sneller enthousiast. Geef bijvoorbeeld een workshop waarin ze leren hoe het platform werkt en vraag van tevoren naar hun wensen; wat zouden ze graag kunnen met het platform?
10 Budget. Krijg jij een opdracht van een bedrijf om met social media te zorgen voor meer klantenbinding of betere interne communicatie? Zorg dan dat alle kosten in kaart zijn gebracht: waaraan wordt tijd besteed, hoe veel gaat dat kosten en past dat binnen het budget? Bedrijven onderschatten vaak hoe veel tijd je erin steekt. Je hoeft niet perse akkoord te gaan met 4 uur per week, als jij denkt dat meer tijd nodig is om het goed te doen.
11. Opbouwen. Begin altijd klein. Probeer een niche-doelgroep te bereiken en gebruik niet meteen alle mogelijke kanalen. Zorg dat je een publiek hebt en dat je weet wat werkt, dan kun je later altijd nog uitbreiden. Een mooi voorbeeld is het FOK-forum dat begon als platform waar gebruikers met elkaar praatten over Big Brother. De forummers bleven en omdat ze elkaar inmiddels zo goed ‘kenden’, deelden ze ook dingen met elkaar die niets met het realityprogramma te maken hadden. Inmiddels is het een van de grootste fora van Nederland.
12 Influencers. Een nieuw soort ‘kanaal’ dat steeds vaker wordt gebruikt zijn ‘influencers’. Denk hierbij aan BN’ers, bloggers of redacteuren met een groot bereik. Maak hen enthousiast zodat ze over je bedrijf gaan communiceren en zo ook al hun volgers van je bestaan weten. Microsoft maakt zo gebruik van ‘hun grootste fan’ Chiem Balduk die onder andere schrijft voor ondertussen.nl en nrc.next.
Via de opgenomen livestream van de Social Media Week, kun je de presentaties uit de Nyan Cat Room terug kijken.

Tips ontvangen
over het vak?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
We zullen je niet lastig vallen met spam.

Reageer

Your email address will not be published.

Tips ontvangen
over het vak?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
We zullen je niet lastig vallen met spam.