Achtergrond

Van Ruler houdt eerste J. C. van Markenlezing

Door 1 december 2004

0 reacties

Hoogleraar Communicatiewetenschap Betteke van Ruler van de Universiteit van Amsterdam gaat tijdens de eerste J.C. van Markenlezing op 10 januari in op de rol van de bedrijfsjournalist en bedrijfsjournalistiek in de communicatie binnen en tussen organisaties. Enkele vragen die aan bod komen: heeft een journalistieke aanpak van communicatiemiddelen een meerwaarde ten opzichte van andere middelen? Welke doelen zouden bedrijfsjournalisten in organisaties kunnen en moeten nastreven? Welke functie heeft objectieve journalistieke berichtgeving in organisaties?

Van Ruler bekleedt binnen de UvA een nieuwe leerstoel, Communicatie en Organisatie, waarin zij onderzoek doet naar de rol van communicatiemanagement in de verwezenlijking van organisatiedoelstellingen en de werkwijze van communicatieprofessionals. Zij houdt zich nu een jaar of vijftien met de wetenschap van de communicatieberoepspraktijk. De hoogleraar was de eerste die systematisch onderzoek deed naar de rol van de bedrijfsjournalistiek.

J.C. van Marken, naar wie de lezing is vernoemd, richtte in 1882 De Fabrieksbode op, het eerste bedrijfsblad in Nederland. Hij was onder andere directeur van de Koninklijke Gist- en Spiritusfabriek en Calvé in Delft. Aan de lezing gaat een inleiding vooraf over de sociaal bewogen ondernemer en het ontstaan van zijn personeelsblad. De bijeenkomst wordt afgesloten met een borrel, volgens het journalistieke gebruik dat redacteuren van diverse media op een van de eerste maandagen van de maand bij elkaar komen om het nieuwe jaar in te luiden (Koppermaandag).

De J. C. van Markenlezing wordt gehouden op maandag 10 januari vanaf 15.30 uur bij Unilever Bestfoods Nederland Sourcing Unit in Delft en duurt tot 17.30 uur met aansluitend de Koppermaandagborrel. Deelnamekosten bedragen 12,50 euro voor leden en 35,00 euro voor niet-leden. Je kunt je aanmelden door voor maandag 3 januari 2005 een e-mail te sturen naar info@communicatie.com.

De Vakgroep Bedrijfsjournalistiek van de Beroepsvereniging voor Communicatie organiseert de J. C. van Markenlezing. Deze lezing zal jaarlijks worden gehouden over thema’s op het grensvlak van bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Leren van DJ's

16 februari 2015

Wat kunnen bedrijfsjournalisten leren van DJ’s? Is het journalistieke ambacht wel te verenigen met zakelijke belangen? En: doet het er allemaal nog wel toe? Tijdens de Van Markenlezing confronteerde hoogleraar Mark Deuze zijn publiek met de nieuwe werkelijkheid. Als we het over de alomtegenwoordigheid van media hebben, verwijzen we vaak naar George Orwells doemscenario: Big brother is watching you . Maar dat is eigenlijk niet het probleem, stelt Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam tijdens de Van Markenlezing. “Waar het echt om gaat, is dat wij elkáár in de gaten houden. Everyone is watching everyone . Iedereen voelt zich bespied. En wat gebeurt er als je denkt dat je in de gaten gehouden wordt? Dan ga je je gedrag aanpassen. Zo worden we al van jongs af aan geconditioneerd.” lees verder

Defensie: geen spijt van digitalisering

28 januari 2015

In maart vorig jaar interviewden we Martin Zijlstra (hoofd afdeling redactie) over de digitalisering van de zeven traditionele, papieren media van Defensie . We spraken af om er nog eens op terug te komen om te kijken of het enthousiasme was gebleven of zelfs doorzette. Laten we eerlijk wezen: papier opgeven is voor ons geen lichte zaak. En we weten hoe dat gaat met spraakmakende projecten: als ze mislukken of gewoon oké presteren, hoor je er nooit meer wat van. Martin Zijlstra van Defensie heeft het afgelopen jaar geen gebrek aan aandacht gehad door de overgang van de Defensiekrant , Alle Hens , Landmacht , D e Vliegende Hollander , KMarMagazine , Pijler en Materieelgezien van papier naar digitaal. Maar hoe gaat het nu? lees verder