Achtergrond

Van Ruler houdt eerste J. C. van Markenlezing

Door 1 december 2004

0 reacties

Hoogleraar Communicatiewetenschap Betteke van Ruler van de Universiteit van Amsterdam gaat tijdens de eerste J.C. van Markenlezing op 10 januari in op de rol van de bedrijfsjournalist en bedrijfsjournalistiek in de communicatie binnen en tussen organisaties. Enkele vragen die aan bod komen: heeft een journalistieke aanpak van communicatiemiddelen een meerwaarde ten opzichte van andere middelen? Welke doelen zouden bedrijfsjournalisten in organisaties kunnen en moeten nastreven? Welke functie heeft objectieve journalistieke berichtgeving in organisaties?

Van Ruler bekleedt binnen de UvA een nieuwe leerstoel, Communicatie en Organisatie, waarin zij onderzoek doet naar de rol van communicatiemanagement in de verwezenlijking van organisatiedoelstellingen en de werkwijze van communicatieprofessionals. Zij houdt zich nu een jaar of vijftien met de wetenschap van de communicatieberoepspraktijk. De hoogleraar was de eerste die systematisch onderzoek deed naar de rol van de bedrijfsjournalistiek.

J.C. van Marken, naar wie de lezing is vernoemd, richtte in 1882 De Fabrieksbode op, het eerste bedrijfsblad in Nederland. Hij was onder andere directeur van de Koninklijke Gist- en Spiritusfabriek en Calvé in Delft. Aan de lezing gaat een inleiding vooraf over de sociaal bewogen ondernemer en het ontstaan van zijn personeelsblad. De bijeenkomst wordt afgesloten met een borrel, volgens het journalistieke gebruik dat redacteuren van diverse media op een van de eerste maandagen van de maand bij elkaar komen om het nieuwe jaar in te luiden (Koppermaandag).

De J. C. van Markenlezing wordt gehouden op maandag 10 januari vanaf 15.30 uur bij Unilever Bestfoods Nederland Sourcing Unit in Delft en duurt tot 17.30 uur met aansluitend de Koppermaandagborrel. Deelnamekosten bedragen 12,50 euro voor leden en 35,00 euro voor niet-leden. Je kunt je aanmelden door voor maandag 3 januari 2005 een e-mail te sturen naar info@communicatie.com.

De Vakgroep Bedrijfsjournalistiek van de Beroepsvereniging voor Communicatie organiseert de J. C. van Markenlezing. Deze lezing zal jaarlijks worden gehouden over thema’s op het grensvlak van bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Facing Pages – geïnspireerde blaadjes bekijken

2 april 2014

Het was minder groot dan ik dacht dat het zou zijn. Maar wat was het fijn. Facing Pages was één parade van bijzondere invalshoeken, knappe infographics, mooie vormgeving en prachtige fotografie. De thuisblijvers kregen ongelijk, maar kunnen hier via allerlei links alsnog hun hart ophalen. Simon Esterson, art director/uitgever van Eye Magazine , opende vrijdag en zaterdag het symposium. De eerste dag sprak hij over activisme in indies, zaterdag – de dag dat ik er was – ging het over escapisme. Simon heeft een garage vol met oude bladen en doet niets liever dan mooie voorbeelden laten zien en erover praten. “Escapism is about getting away from managed society.” En Simon ontsnapt graag met onder meer Holiday (“één van de laatste mainstream magazines met een ziel”), National Geographic , Curves (“a wonderfully nerdy magazine with roads. No cars, no people, just roads”), Fire and knives , Fool , The Gourmand , Lui , Sang blue en Modern Farmer . lees verder

Independent magazines: een protest

19 maart 2014

Veel independent magazines kun je activistisch noemen. Maar er zijn ook tal van indies die zich helemaal niet druk lijken te maken over het hier en nu. Liever dromen ze over bijzondere interieurs of kunstzinnige fotografie. Facing Pages , het grootste festival voor independent magazines in Europa (28 en 29 maart in Arnhem), gaat daarom deze keer over activisme versus escapisme. Deze stromingen hebben meer gemeen dan je zou denken. Riep Time in 2011 al de demonstrant uit tot persoon van het jaar, de aaneenschakeling van protestacties van de afgelopen maanden - Turkije, Brazilië, Thailand, Bosnië en Oekraïne - laat zien dat het protest nog net zo alom tegenwoordig is als toen. De grond beweegt onder onze voeten. De enorme vraagstukken die voor ons liggen, zijn niet op te lossen vanuit de bestaande ordening. De vraag wordt steeds prangender: Doe je mee? Hoor jij het geroffel op de pannen? Ruik je de brandende autobanden? En, blijf je binnen of ga je de straat op? lees verder