Achtergrond

Van Ruler houdt eerste J. C. van Markenlezing

Door 1 december 2004

0 reacties

Hoogleraar Communicatiewetenschap Betteke van Ruler van de Universiteit van Amsterdam gaat tijdens de eerste J.C. van Markenlezing op 10 januari in op de rol van de bedrijfsjournalist en bedrijfsjournalistiek in de communicatie binnen en tussen organisaties. Enkele vragen die aan bod komen: heeft een journalistieke aanpak van communicatiemiddelen een meerwaarde ten opzichte van andere middelen? Welke doelen zouden bedrijfsjournalisten in organisaties kunnen en moeten nastreven? Welke functie heeft objectieve journalistieke berichtgeving in organisaties?

Van Ruler bekleedt binnen de UvA een nieuwe leerstoel, Communicatie en Organisatie, waarin zij onderzoek doet naar de rol van communicatiemanagement in de verwezenlijking van organisatiedoelstellingen en de werkwijze van communicatieprofessionals. Zij houdt zich nu een jaar of vijftien met de wetenschap van de communicatieberoepspraktijk. De hoogleraar was de eerste die systematisch onderzoek deed naar de rol van de bedrijfsjournalistiek.

J.C. van Marken, naar wie de lezing is vernoemd, richtte in 1882 De Fabrieksbode op, het eerste bedrijfsblad in Nederland. Hij was onder andere directeur van de Koninklijke Gist- en Spiritusfabriek en Calvé in Delft. Aan de lezing gaat een inleiding vooraf over de sociaal bewogen ondernemer en het ontstaan van zijn personeelsblad. De bijeenkomst wordt afgesloten met een borrel, volgens het journalistieke gebruik dat redacteuren van diverse media op een van de eerste maandagen van de maand bij elkaar komen om het nieuwe jaar in te luiden (Koppermaandag).

De J. C. van Markenlezing wordt gehouden op maandag 10 januari vanaf 15.30 uur bij Unilever Bestfoods Nederland Sourcing Unit in Delft en duurt tot 17.30 uur met aansluitend de Koppermaandagborrel. Deelnamekosten bedragen 12,50 euro voor leden en 35,00 euro voor niet-leden. Je kunt je aanmelden door voor maandag 3 januari 2005 een e-mail te sturen naar info@communicatie.com.

De Vakgroep Bedrijfsjournalistiek van de Beroepsvereniging voor Communicatie organiseert de J. C. van Markenlezing. Deze lezing zal jaarlijks worden gehouden over thema’s op het grensvlak van bedrijfsjournalistiek en andere vakgebieden.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Pleidooi voor verhalend schrijven

8 oktober 2014

Storytelling, wie doet er niet aan tegenwoordig? Nou, de journalistiek! In kranten en tijdschriften draait het doorgaans vooral om de feiten. Het Handboek verhalende journalistiek   breekt een lans voor meeslepend geschreven verhalen. Grote bedrijven doen aan storytelling om een merk neer te zetten. HRM-afdelingen ptoberen zo de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Terwijl marketeers ermee op de emoties spelen van het grote publiek. De doelgroep snakt naar meeslepend vertelde verhalen, zeggen aanhangers van storytelling. Maar in de Nederlandse journalistiek wordt er maar weinig gebruik van gemaakt. lees verder

Fotoweek - Kijk! Mijn Geluk

11 september 2014

Tien dagen lang is het ‘Fotoweek’ (vrijdag 12 september 2014 - vrijdag 21 september 2014). Een initiatief van Fotografiemuseum Amsterdam en het Nederlands Fotomuseum om mensen bewuster, anders en beter te laten kijken naar fotografie. Het thema van deze editie is ‘Kijk! Mijn Geluk’. Bedrijfsjournalistiek.nl vroeg haar redacteuren en vormgevers naar hun favorieten. Een wereld die niet meer bestaat Waar ik eindeloos naar kan blijven kijken, zijn de foto's van Cas Oorthuys . In zijn zwart-wit beelden brengen hij een wereld die niet meer bestaat tot leven, zoals het Nederland van de Wederopbouw. Gedetailleerd, met oog voor mensen. Fotografie zoals je die nog maar zelden ziet.   lees verder

De lezer is misschien verslaafd, maar niet gek.

Maureen Land over haar woonbladenverslaving