Praktisch

Vakgroepen op LinkedIn

Door Fieke Walgreen 10 augustus 2011

0 reacties

Van interviewtips tot vacatures in de (bedrijfs)journalistiek. Op LinkedIn kun je meer dan alleen netwerken. In de vakgroepen laat je je eigen expertise zien en stel je vragen aan andere deskundigen. BJ.nl bekeek vijf groepen uit het vakgebied.

Groep: Communicatie, Pers en Voorlichting
Leden: 12.479 Groep voor en door professionals in de journalistiek, communicatie en voorlichting in Nederland en Vlaanderen.
Wat gebeurt er in de groep: Zelfstandige communicatieadviseurs en freelancers promoten zichzelf. Bureaus uit het werkveld plaatsen vacatures en bieden trainingen aan (effectiever luisteren bijvoorbeeld). Discussies gaan over vragen als: Hoe lanceer ik onze nieuwe website succesvol? Wat kost een nieuwe huisstijl?
Activiteit: Gemiddeld twee discussies per maand.

Groep: Dutch Media Professionals
Leden: 8.695. Allerlei mediaprofessionals. Van bedrijfsjournalisten tot communicatieadviseurs en van illustratoren tot vormgevers.
Wat gebeurt er in de groep: Volgens de groepsbeschrijving wil de Stichting Dutch Media Professionals mediaprofessionals inspireren, met elkaar in contact brengen en elkaar helpen ‘groeien’.. De groep is gekoppeld aan de website www.rethinkingmedia.nl die veranderingen in de media signaleert. 
Activiteit: Groepsleden ontvangen iedere twee weken een nieuwsbrief met een overzicht van alle activiteiten van Dutch Media Professionals. Er is geen actief forum.

Groep: Dutch journalists, editors and copywriters
Leden: 6.907. Tekstschrijvers, journalisten, redacteuren, copywriters en andere adviseurs in tekst en taal.
Wat gebeurt er in de groep: De groep wil professionele tekstschrijvers met elkaar en met opdrachtgevers in contact te brengen. In de discussies komen allerlei onderwerpen voorbij die te maken hebben met schrijven, communicatie en journalistiek. Van de zoektocht naar journalistiek lesmateriaal voor Balinese tieners tot vragen over tarieven voor het redigeren van een boek.
Activiteit: Gemiddeld één discussie per twee dagen.

Groep: Social media en interne communicatie
Leden: 775. Vooral leden afkomstig uit de journalistiek en communicatie.
Wat gebeurt er in de groep: Discussies over (het nut en de inzet van) social media bij interne communicatie. Recent gestelde vragen zijn bijvoorbeeld: Welke communicatieplatforms zijn er? Wat zijn ervaringen met online personeelsbladen?
Activiteit: Gemiddeld één discussie per maand.

Groep: Interviewers interviewen
Leden: Met 186 leden een vrij kleine en nieuwe groep. Onder de leden (bedrijfs)journalisten en tekstschrijvers.
Wat gebeurt er in de groep: Tactieken en technieken, vragen en antwoorden, ervaringen, opinies en tips over interviewen. Kortom: leden delen kennis over interviewen. Vragen die terugkomen op het forum: Neem je interviews op? Hoe ga je om met emoties van geïnterviewden? Laat je je interview vooraf lezen? Hoe bereid je je voor op een interview?
Activiteit: Gemiddeld één discussie per maand.

Voordelen van lid zijn van een groep:

  • Je kunt mensen in dezelfde groep een berichtje sturen. Je hoeft hiervoor dus niet iemand toe te voegen aan jouw contacten.
  • Je kunt jezelf profileren op bepaalde gebieden.
  • Je kunt profiteren van de kennis van andere professionals.

 


Tips om LinkedIn optimaal te gebruiken:

  1. Zorg voor een volledig en up-to-date profiel.
  2. Gebruik in je profiel en samenvatting zoveel mogelijk keywords waarop je wil dat mensen je vinden. Denk aan woorden die refereren aan kennis die je bezit of nevenfuncties die je uitvoert.
  3. Volg bedrijven waarmee je veel te maken hebt. Zo blijf je op de hoogte van de ontwikkelingen binnen het bedrijf.
  4. Sluit je aan bij interessante groepen binnen je vakgebied. Bij de discussie kun je zelf ook vragen stellen over specifieke onderwerpen.
  5. Verwacht niet meteen resultaat als je contact legt: net als in het gewone leven moet je energie steken in het opbouwen van een relatie.
  6. Beveel mensen aan (recommendations). Hierdoor kom je onder de aandacht van het netwerk van degene die je aanbeveelt. Wees wel oprecht en eerlijk.
  7. Gebruik LinkedIn bij research voor artikelen. Zoek op kernwoorden en vind interessante groepen en gebruikers van LinkedIn.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

E-zine of blog? Kies met vier eenvoudige vragen

6 mei 2015

E-zine? Blog? Digitale nieuwsbrief? Website? Je bent aan het nadenken over een nieuw digitaal medium en misschien zelfs al met bouwers aan het praten. Laat je niet gek maken en weet van te voren wat je wilt, aan de hand van vier doodsimpele vragen. E-zine, blog… de internetvoorhoede is er misschien alweer op uitgekeken, maar veel organisaties stappen juist nu over op digitale varianten van personeels- en relatiebladen, of komen juist terug op social media-experimenten die toch niet opleverden wat ze ervan hoopten. Wordt het dan een nieuwsbrief, een blog of een e-zine? Wat is het verschil eigenlijk en hoe kies ik de beste vorm? Bouwers bevelen óf hun eigen stokpaardje aan óf bouwen wat jij maar wilt. Maar wat wil je eigenlijk? Dat hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, als je die uitdaging terugbrengt tot de volgende, eenvoudige vragen. lees verder

Online bijspijkeren

20 april 2015

Nauwelijks budget voor opleidingen? Geen reden om stil te staan voor de leergierige communicatieprofessional. Online zijn er minstens 9 betaalbare alternatieven, ontdekten Fieke Walgreen en Sabine de Lucht. 1.Tijdsurfen voor stresskippen Te veel deadlines, to-do-lijstjes, dingen tegelijk te doen, stress en te weinig rust? De online cursus tijdsurfen, aangeboden door het tijdschrift Happinez, geeft praktische tips om op een andere manier met tijd om te gaan. Meer vanuit rust en varend op je intuïtie. lees verder

Een cover moet eerst en vooral waar-achtig zijn.

Stan van Herpen over het coverbeleid van Kans