Praktisch

Tien briljante verhalen in tien stappen (deel I)

Door Pjotr van Lenteren 20 februari 2012

0 reacties

Lopen de goede voornemens voor je personeelsblad nú al weer vast in de gebruikelijke agendajournalistiek? Het is nog niet te laat om je jaar te redden door op deze eenvoudige manier je netten uit te gooien. Deel I.

Geef toe: jouw grootste probleem is dat je altijd ongeveer dezelfde onderwerpen van ongeveer dezelfde mensen krijgt. Directie, MT, OR, communicatieadviseurs: ze weten je allemaal te vinden. Goed, hun verhalen zijn niet onbelangrijk natuurlijk. Maar een erg verrassend blad maak je er niet mee. Begin het nieuwe jaar goed en stuur dit formulier aan tien zorgvuldig geselecteerde collega’s. Bekijk eerst het formulier goed, lees dan het stappenplan hieronder.

 

1. Kies de juiste collega’s
Deel dit formulier niet uit aan mensen die je al kent. Geef het zeker niet aan managers of communicatieadviseurs. Mijd bureaucraten en organisatietijgers zoals OR-leden en projectleiders. Die weten je tóch wel te vinden. En zo niet: houden zo! Kies voor gewone medewerkers, van verschillende leeftijden en plekken in de organisatie.

2. Maak het leuk en uitdagend
Maak het leuk: daag je kersverse respondenten uit om het hele formulier in te vullen. Want inspiratie komt pas na drie of vier onderwerpen. Of je kiest voor 10, 25 of 50 vakjes doet er niet toe. Als ze maar niet bij die eerste, voor de hand liggende ideeën blijven hangen. Beloof, als je durft, minstens één onderwerp per ingeleverd formulier uit te voeren.

3. Terug naar de basis: onderwerp + tijd = invalshoek
De winst van dit mini-onderzoek is dat onderwerpen aan de kalender worden gekoppeld. Leg daarom goed uit wat je wilt. Een verhaal wordt pas interessant als je weet wanneer het speelt, bij wie en waarom. Dus twee vakjes móeten ingevuld worden: het onderwerp en wanneer het speelt. En ja, een onderwerp kan zeker ook op meerdere plekken terugkomen.

4. Maak het jezelf gemakkelijk: invalshoek + contactpersoon is briefing
Wacht niet op je redactievergadering. Loop elk formulier dat binnenkomt meteen even na en controleer in elk geval de veelbelovende onderwerpen bij de opgegeven contactpersoon. Bel, check, doe. We maken ons werk soms nodeloos ingewikkeld.

5. Schiften, sorteren, puzzelen
Als het goed is, heb je nu minimaal 500 onderwerpen voor je liggen. Maar een groot deel is nog niet bruikbaar. Jij gaat daar eerst orde in aanbrengen. (Daarna ga je er met de redactie mee aan de slag, dat volgt in deel II)

Wordt vervolgd!

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

5 (+7) social media tips

1 oktober 2014

Hoe werk ik met sociale media binnen mijn bedrijf? Deze vraag stond bij veel presentaties centraal tijdens de Social Media Week in Rotterdam. De sleutelwoorden: persoonlijkheid en context.  Of je nu bij de presentatie van LinkedIn of Twitter zat, bij die van Microsoft of van NOS, uiteindelijk kwam de kern van het verhaal vaak op hetzelfde neer.  Naar aanleiding daarvan een aantal tips op een rijtje. lees verder

Experimenteren met live tv

10 april 2014

De techniek is relatief goedkoop en bijzonder stabiel; het enige wat echt lastig is bij live TV op internet is de journalistieke inhoud. Toch hebben we vijf tips om eens te experimenteren. Want live TV maken is vooral erg leuk. ‘Breng lokale politici eens in beeld en geef ze op weg naar de verkiezingen smoel’. Dat was de opdracht van het Leidsch Dagblad . Dat kan met een obligaat stukkie in de krant, maar Sebastiaan van der Lubben en Jan Vogel  bedachten een live programma op de site van de krant. Elke week kwamen twee lijsttrekkers over één onderwerp praten. Ze hadden beiden zes minuten om onze vragen te beantwoorden. lees verder