Praktisch

Tien briljante verhalen in tien stappen (deel II)

Door Pjotr van Lenteren 23 februari 2012

0 reacties

Pjotr besprak eerder vijf tips om via een checklist aan goede onderwerpen voor een verrassend blad te komen. Nu volgt deel II: je hebt je onderwerpen en dan?


1. Plan een creatieve brainstorm met je redactie
Gewoon, volgende week. Op dinsdag of donderdag, als (bijna) iedereen kan. Aan het eind van de dag. Met een kratje bier en een paar flesjes wijn klaar om na vijven nog even te blijven hangen. Zeg tegen ze: ‘We gaan het een keer anders doen.’ En dan ook dóen, hè?

2. Schud je net leeg op de redactietafel en geniet van je oogst
Let op: het is een brainstorm. Er mag nog veel meer verzonnen worden dan op de lijst staat. Breng meteen de door jou zojuist herontdekte basis (en de zin!) (en de lol!) van dit mooie vak weer eens aan de orde. We gaan minstens één spraakmakend onderwerp per editie doen.

3. Zet goede ideeën in een redactiekalender en hanteer een dubbele agenda
Plan niet alleen de invalshoeken die je ‘geoogst’ hebt, maar ook het vervolg. Projecten hebben een begin, een midden en een einde. Spreek met projectleiders af dat je hun verhaal best wilt doen, maar over een half jaar terugbelt en dan óók een antwoord wilt, wat de stand van zaken ook is. Plan je follow-ups. Hoe liep het af met die collega met dat tranentrekkende verhaal?

4. Zet goede ideeën zonder tijd op een groslijst (en gooi de rest weg)
Je hebt natuurlijk onderwerpen die altijd kunnen (liefde op de werkplek, een kijkje in de crib van je collega) maar voor de meeste onderwerpen geldt: geen logische en dwingende tijdsbepaling? Niet doen! Hun tijd komt nog. Zet ze op de groslijst. Twijfel niet. Volg je buikgevoel. Ideeën die nu nóg geen plek hebben, waar je jeuk en grijze haren van krijgt? Je lezer ook! Weg er mee. Niet jouw zorg.

5. Sluit vriendschap met je beste respondenten
Ben je achteraf tevreden met een of meer respondenten? En je redactie ook? Maak hem of haar correspondent. Complimenteer en zeg: ik ga jou vaker bellen. Of koppel hem of haar aan een redactielid, als dat meer op zijn plek is. Zeker weten dat-ie dat goed vindt. En dat er nog veel meer mooie verhalen op je af zullen komen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Nostalgie in je bedrijfsblad (2)

12 november 2014

Nostalgie regeert al een aantal jaren op de tijdschriftenpagina’s in het schap. En dat levert boeiende artikelen op, liet ik in een eerder artikel zien. Het is de combinatie van prachtige plaatjes, onbekende feiten en het verlangen naar die goeie, ouwe tijd. Iets waar je zeker ook mee kunt spelen in jouw bedrijfsblad. Hier laten we zien hoe. Er zijn goede redenen om het eens over de nostalgische boeg te gooien; ook voor relatiemedia. Een luchtige onderbreking tussen alle strategische verhalen, interviews over innovatie en het andere zwaardere werk. Een andere invalshoek te midden van talloze verhalen over de toekomst en het hier en nu. De kans om de identiteit, strategie of corporate story te versterken. En, het levert gewoon heerlijke beelden en verhalen op. lees verder

5 (+7) social media tips

1 oktober 2014

Hoe werk ik met sociale media binnen mijn bedrijf? Deze vraag stond bij veel presentaties centraal tijdens de Social Media Week in Rotterdam. De sleutelwoorden: persoonlijkheid en context.  Of je nu bij de presentatie van LinkedIn of Twitter zat, bij die van Microsoft of van NOS, uiteindelijk kwam de kern van het verhaal vaak op hetzelfde neer.  Naar aanleiding daarvan een aantal tips op een rijtje. lees verder