Praktisch

Tien briljante verhalen in tien stappen (deel II)

Door Pjotr van Lenteren 23 februari 2012

0 reacties

Pjotr besprak eerder vijf tips om via een checklist aan goede onderwerpen voor een verrassend blad te komen. Nu volgt deel II: je hebt je onderwerpen en dan?


1. Plan een creatieve brainstorm met je redactie
Gewoon, volgende week. Op dinsdag of donderdag, als (bijna) iedereen kan. Aan het eind van de dag. Met een kratje bier en een paar flesjes wijn klaar om na vijven nog even te blijven hangen. Zeg tegen ze: ‘We gaan het een keer anders doen.’ En dan ook dóen, hè?

2. Schud je net leeg op de redactietafel en geniet van je oogst
Let op: het is een brainstorm. Er mag nog veel meer verzonnen worden dan op de lijst staat. Breng meteen de door jou zojuist herontdekte basis (en de zin!) (en de lol!) van dit mooie vak weer eens aan de orde. We gaan minstens één spraakmakend onderwerp per editie doen.

3. Zet goede ideeën in een redactiekalender en hanteer een dubbele agenda
Plan niet alleen de invalshoeken die je ‘geoogst’ hebt, maar ook het vervolg. Projecten hebben een begin, een midden en een einde. Spreek met projectleiders af dat je hun verhaal best wilt doen, maar over een half jaar terugbelt en dan óók een antwoord wilt, wat de stand van zaken ook is. Plan je follow-ups. Hoe liep het af met die collega met dat tranentrekkende verhaal?

4. Zet goede ideeën zonder tijd op een groslijst (en gooi de rest weg)
Je hebt natuurlijk onderwerpen die altijd kunnen (liefde op de werkplek, een kijkje in de crib van je collega) maar voor de meeste onderwerpen geldt: geen logische en dwingende tijdsbepaling? Niet doen! Hun tijd komt nog. Zet ze op de groslijst. Twijfel niet. Volg je buikgevoel. Ideeën die nu nóg geen plek hebben, waar je jeuk en grijze haren van krijgt? Je lezer ook! Weg er mee. Niet jouw zorg.

5. Sluit vriendschap met je beste respondenten
Ben je achteraf tevreden met een of meer respondenten? En je redactie ook? Maak hem of haar correspondent. Complimenteer en zeg: ik ga jou vaker bellen. Of koppel hem of haar aan een redactielid, als dat meer op zijn plek is. Zeker weten dat-ie dat goed vindt. En dat er nog veel meer mooie verhalen op je af zullen komen.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

E-zine of blog? Kies met vier eenvoudige vragen

6 mei 2015

E-zine? Blog? Digitale nieuwsbrief? Website? Je bent aan het nadenken over een nieuw digitaal medium en misschien zelfs al met bouwers aan het praten. Laat je niet gek maken en weet van te voren wat je wilt, aan de hand van vier doodsimpele vragen. E-zine, blog… de internetvoorhoede is er misschien alweer op uitgekeken, maar veel organisaties stappen juist nu over op digitale varianten van personeels- en relatiebladen, of komen juist terug op social media-experimenten die toch niet opleverden wat ze ervan hoopten. Wordt het dan een nieuwsbrief, een blog of een e-zine? Wat is het verschil eigenlijk en hoe kies ik de beste vorm? Bouwers bevelen óf hun eigen stokpaardje aan óf bouwen wat jij maar wilt. Maar wat wil je eigenlijk? Dat hoeft niet zo ingewikkeld te zijn, als je die uitdaging terugbrengt tot de volgende, eenvoudige vragen. lees verder

Online bijspijkeren

20 april 2015

Nauwelijks budget voor opleidingen? Geen reden om stil te staan voor de leergierige communicatieprofessional. Online zijn er minstens 9 betaalbare alternatieven, ontdekten Fieke Walgreen en Sabine de Lucht. 1.Tijdsurfen voor stresskippen Te veel deadlines, to-do-lijstjes, dingen tegelijk te doen, stress en te weinig rust? De online cursus tijdsurfen, aangeboden door het tijdschrift Happinez, geeft praktische tips om op een andere manier met tijd om te gaan. Meer vanuit rust en varend op je intuïtie. lees verder

Een cover moet eerst en vooral waar-achtig zijn.

Stan van Herpen over het coverbeleid van Kans