Achtergrond

Geen externe winnaar GP Bedrijfsbladen

Door 1 oktober 2003

0 reacties

De zilveren inktpot is tijdens de Grand Prix Bedrijfsbladen niet uitgereikt aan de genomineerde relatiemagazines Handhaving (ministerie van VROM), U (Rabobank) en Made in Ede (gemeente Ede) . De bladen hadden verschillende kwaliteiten, waardoor de jury verdeeld bleef, aldus technisch juryvoorzitter Titia van der Ploeg.

Ook andere inzenders reageerden teleurgesteld. ‘Een smet op haar eigen blazoen’, reageert directeur Bert Jalink van Vandenboom/Jalink, het bureau dat het magazine U voor de Rabobank maakt, in een open brief aan de Beroepsvereniging voor Communicatie. ‘Uit het juryrapport komt sterk het beeld naar voren dat de ingezonden titels vooral zijn beoordeeld op hun journalistieke vorm en inhoud. Juist professionele communicatiemanagers moeten het standpunt huldigen dat een corporate blad geen doel op zich is, maar een middel.’

Jalink vindt met andere woorden dat de effectiviteit bepaalt of een magazine, nieuwsbrief of ander medium beter of slechter is. Ook integratie met andere middelen, zoals internet/intranet vindt de bladenmaker niet terug in het juryrapport. ‘Dat zou in deze tijd een belangrijke beoordelingsfactor moeten zijn.’

Ook Paul van Nunen, hoofdredacteur van het externe magazine Handhaving van het ministerie van VROM, vindt dat de impact belangrijker is dan de vorm of gebruikte foto’s. ‘De zegt BVC dat de onderzoeken die nodig zijn om het effect van bladen te meten, te duur zijn. Er moet toch een originele manier te bedenken zijn om dat voor weinig geld te doen?’

Los van deze kritiek vindt Van Nunen dat de jury hoe dan ook een winnaar had moeten kiezen: ‘Ik begrijp dat de bladen moeilijk te vergelijken zijn. Maar als je een prijsvraag uitschrijft, moet je ook een winnaar aanwijzen. Doe dan ‘de meeste stemmen gelden’ kunnen doen? Dit is voor niemand bevredigend. En bepaald geen goede beurt voor de Grand Prix.’

Van Nunen, vorig jaar winnaar van de Grand Prix met personeelsblad Tellus van VROM, overweegt om volgend jaar zijn bladen niet meer in te zenden. Twee jaar geleden werd ook geen winnaar uitgeroepen. Toen vond de jury geen van de ingezonden bladen goed genoeg om te winnen. ‘Maar nu waren we allemaal wél goed genoeg, begrijp ik. Dan hadden we allemaal moeten winnen. Nee, ik had liever verloren dan dit!’

De beroepsvereniging is zich op dit moment aan het oriënteren op een gewijzigde opzet van de Grand Prix 2004.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Pleidooi voor verhalend schrijven

8 oktober 2014

Storytelling, wie doet er niet aan tegenwoordig? Nou, de journalistiek! In kranten en tijdschriften draait het doorgaans vooral om de feiten. Het Handboek verhalende journalistiek   breekt een lans voor meeslepend geschreven verhalen. Grote bedrijven doen aan storytelling om een merk neer te zetten. HRM-afdelingen ptoberen zo de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Terwijl marketeers ermee op de emoties spelen van het grote publiek. De doelgroep snakt naar meeslepend vertelde verhalen, zeggen aanhangers van storytelling. Maar in de Nederlandse journalistiek wordt er maar weinig gebruik van gemaakt. lees verder

Fotoweek - Kijk! Mijn Geluk

11 september 2014

Tien dagen lang is het ‘Fotoweek’ (vrijdag 12 september 2014 - vrijdag 21 september 2014). Een initiatief van Fotografiemuseum Amsterdam en het Nederlands Fotomuseum om mensen bewuster, anders en beter te laten kijken naar fotografie. Het thema van deze editie is ‘Kijk! Mijn Geluk’. Bedrijfsjournalistiek.nl vroeg haar redacteuren en vormgevers naar hun favorieten. Een wereld die niet meer bestaat Waar ik eindeloos naar kan blijven kijken, zijn de foto's van Cas Oorthuys . In zijn zwart-wit beelden brengen hij een wereld die niet meer bestaat tot leven, zoals het Nederland van de Wederopbouw. Gedetailleerd, met oog voor mensen. Fotografie zoals je die nog maar zelden ziet.   lees verder

De lezer is misschien verslaafd, maar niet gek.

Maureen Land over haar woonbladenverslaving