Achtergrond

Geen externe winnaar GP Bedrijfsbladen

Door 1 oktober 2003

0 reacties

De zilveren inktpot is tijdens de Grand Prix Bedrijfsbladen niet uitgereikt aan de genomineerde relatiemagazines Handhaving (ministerie van VROM), U (Rabobank) en Made in Ede (gemeente Ede) . De bladen hadden verschillende kwaliteiten, waardoor de jury verdeeld bleef, aldus technisch juryvoorzitter Titia van der Ploeg.

Ook andere inzenders reageerden teleurgesteld. ‘Een smet op haar eigen blazoen’, reageert directeur Bert Jalink van Vandenboom/Jalink, het bureau dat het magazine U voor de Rabobank maakt, in een open brief aan de Beroepsvereniging voor Communicatie. ‘Uit het juryrapport komt sterk het beeld naar voren dat de ingezonden titels vooral zijn beoordeeld op hun journalistieke vorm en inhoud. Juist professionele communicatiemanagers moeten het standpunt huldigen dat een corporate blad geen doel op zich is, maar een middel.’

Jalink vindt met andere woorden dat de effectiviteit bepaalt of een magazine, nieuwsbrief of ander medium beter of slechter is. Ook integratie met andere middelen, zoals internet/intranet vindt de bladenmaker niet terug in het juryrapport. ‘Dat zou in deze tijd een belangrijke beoordelingsfactor moeten zijn.’

Ook Paul van Nunen, hoofdredacteur van het externe magazine Handhaving van het ministerie van VROM, vindt dat de impact belangrijker is dan de vorm of gebruikte foto’s. ‘De zegt BVC dat de onderzoeken die nodig zijn om het effect van bladen te meten, te duur zijn. Er moet toch een originele manier te bedenken zijn om dat voor weinig geld te doen?’

Los van deze kritiek vindt Van Nunen dat de jury hoe dan ook een winnaar had moeten kiezen: ‘Ik begrijp dat de bladen moeilijk te vergelijken zijn. Maar als je een prijsvraag uitschrijft, moet je ook een winnaar aanwijzen. Doe dan ‘de meeste stemmen gelden’ kunnen doen? Dit is voor niemand bevredigend. En bepaald geen goede beurt voor de Grand Prix.’

Van Nunen, vorig jaar winnaar van de Grand Prix met personeelsblad Tellus van VROM, overweegt om volgend jaar zijn bladen niet meer in te zenden. Twee jaar geleden werd ook geen winnaar uitgeroepen. Toen vond de jury geen van de ingezonden bladen goed genoeg om te winnen. ‘Maar nu waren we allemaal wél goed genoeg, begrijp ik. Dan hadden we allemaal moeten winnen. Nee, ik had liever verloren dan dit!’

De beroepsvereniging is zich op dit moment aan het oriënteren op een gewijzigde opzet van de Grand Prix 2004.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Independent magazines: een protest

19 maart 2014

Veel independent magazines kun je activistisch noemen. Maar er zijn ook tal van indies die zich helemaal niet druk lijken te maken over het hier en nu. Liever dromen ze over bijzondere interieurs of kunstzinnige fotografie. Facing Pages , het grootste festival voor independent magazines in Europa (28 en 29 maart in Arnhem), gaat daarom deze keer over activisme versus escapisme. Deze stromingen hebben meer gemeen dan je zou denken. Riep Time in 2011 al de demonstrant uit tot persoon van het jaar, de aaneenschakeling van protestacties van de afgelopen maanden - Turkije, Brazilië, Thailand, Bosnië en Oekraïne - laat zien dat het protest nog net zo alom tegenwoordig is als toen. De grond beweegt onder onze voeten. De enorme vraagstukken die voor ons liggen, zijn niet op te lossen vanuit de bestaande ordening. De vraag wordt steeds prangender: Doe je mee? Hoor jij het geroffel op de pannen? Ruik je de brandende autobanden? En, blijf je binnen of ga je de straat op? lees verder

Extra laagje van Layar is (nog) geen succes

2 januari 2014

LINDA. stopt ermee, De Kampioen wil nog wel experimenteren met Layar. Het digitale laagje informatie probeert print duurzaam met online te verbinden. ‘Wij stoppen ermee’, zegt Simone Timmers, redacteur bij LINDA.. ‘Er is te weinig animo voor Layar onder onze lezers.’ Layar kreeg bij LINDA. ook concurrentie van de mobiele app en de nieuwssite van het blad. Nog een digitale toepassing bleek voor veel lezers te veel van het goede. Ook al was Layar de snelste verbinding tussen het lezen over en het aanschaffen van producten. ‘Wij boden de nieuwe producten aan in webshops die we bij de artikelen zochten.’ lees verder