Achtergrond

Geen externe winnaar GP Bedrijfsbladen

Door 1 oktober 2003

0 reacties

De zilveren inktpot is tijdens de Grand Prix Bedrijfsbladen niet uitgereikt aan de genomineerde relatiemagazines Handhaving (ministerie van VROM), U (Rabobank) en Made in Ede (gemeente Ede) . De bladen hadden verschillende kwaliteiten, waardoor de jury verdeeld bleef, aldus technisch juryvoorzitter Titia van der Ploeg.

Ook andere inzenders reageerden teleurgesteld. ‘Een smet op haar eigen blazoen’, reageert directeur Bert Jalink van Vandenboom/Jalink, het bureau dat het magazine U voor de Rabobank maakt, in een open brief aan de Beroepsvereniging voor Communicatie. ‘Uit het juryrapport komt sterk het beeld naar voren dat de ingezonden titels vooral zijn beoordeeld op hun journalistieke vorm en inhoud. Juist professionele communicatiemanagers moeten het standpunt huldigen dat een corporate blad geen doel op zich is, maar een middel.’

Jalink vindt met andere woorden dat de effectiviteit bepaalt of een magazine, nieuwsbrief of ander medium beter of slechter is. Ook integratie met andere middelen, zoals internet/intranet vindt de bladenmaker niet terug in het juryrapport. ‘Dat zou in deze tijd een belangrijke beoordelingsfactor moeten zijn.’

Ook Paul van Nunen, hoofdredacteur van het externe magazine Handhaving van het ministerie van VROM, vindt dat de impact belangrijker is dan de vorm of gebruikte foto’s. ‘De zegt BVC dat de onderzoeken die nodig zijn om het effect van bladen te meten, te duur zijn. Er moet toch een originele manier te bedenken zijn om dat voor weinig geld te doen?’

Los van deze kritiek vindt Van Nunen dat de jury hoe dan ook een winnaar had moeten kiezen: ‘Ik begrijp dat de bladen moeilijk te vergelijken zijn. Maar als je een prijsvraag uitschrijft, moet je ook een winnaar aanwijzen. Doe dan ‘de meeste stemmen gelden’ kunnen doen? Dit is voor niemand bevredigend. En bepaald geen goede beurt voor de Grand Prix.’

Van Nunen, vorig jaar winnaar van de Grand Prix met personeelsblad Tellus van VROM, overweegt om volgend jaar zijn bladen niet meer in te zenden. Twee jaar geleden werd ook geen winnaar uitgeroepen. Toen vond de jury geen van de ingezonden bladen goed genoeg om te winnen. ‘Maar nu waren we allemaal wél goed genoeg, begrijp ik. Dan hadden we allemaal moeten winnen. Nee, ik had liever verloren dan dit!’

De beroepsvereniging is zich op dit moment aan het oriënteren op een gewijzigde opzet van de Grand Prix 2004.

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit artikel

Jezus! in de kiosk

23 februari 2015

Deze maand verscheen de glossy Jezus! ‘Veel beroemdheden kregen hun eigen glossy, maar de bekendste persoon op aarde nog nooit’, staat op pagina 2.  Joke van Rooyen is benieuwd wat Jezus! te vertellen heeft. Jezus! is geen reguliere celebrity glossy. Het papier glanst niet en de uitstraling is sober. Geen schreeuwende ankeilers op de cover. Een  jongeman met lang haar en baard kijkt je indringend  aan vanaf de cover. Op de achterpagina, tevens de achterkant van het portret op de voorpagina, een ultrakorte aankondiging  van de inhoud.  Ankeilers op haren dus. lees verder

Leren van DJ's

16 februari 2015

Wat kunnen bedrijfsjournalisten leren van DJ’s? Is het journalistieke ambacht wel te verenigen met zakelijke belangen? En: doet het er allemaal nog wel toe? Tijdens de Van Markenlezing confronteerde hoogleraar Mark Deuze zijn publiek met de nieuwe werkelijkheid. Als we het over de alomtegenwoordigheid van media hebben, verwijzen we vaak naar George Orwells doemscenario: Big brother is watching you . Maar dat is eigenlijk niet het probleem, stelt Mark Deuze, hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam tijdens de Van Markenlezing. “Waar het echt om gaat, is dat wij elkáár in de gaten houden. Everyone is watching everyone . Iedereen voelt zich bespied. En wat gebeurt er als je denkt dat je in de gaten gehouden wordt? Dan ga je je gedrag aanpassen. Zo worden we al van jongs af aan geconditioneerd.” lees verder