Praktisch

Een foute vergadering

Door 7 juni 2010

2 reacties

Zelfs voor mensen die veel vergaderen, zijn er nog steeds verbeterpunten mogelijk. Hieronder ziet u een filmpje dat gemaakt is met een knipoog, waarin alles fout gaat. Patrick Schriel, Life Coach met veel ervaring in het bedrijfsleven, werpt zijn deskundige blik op deze vergadersituaties. Do’s en dont’s worden door hem toegelicht. Ze zijn ook na te lezen in onderstaande tekst.

Is de koffie al gezet?
Elk redactielid heeft zijn eigen koffiemok voor zijn neus staan, verdeeld over de tafel staan schalen met allerlei soorten koekjes en een grote flipover is uitgestald. Het is belangrijk dat alle nodige middelen goed geregeld zijn op de dag van de redactievergadering. Is de locatie groot genoeg om iedereen te voorzien van een zitplaats? Zijn er werkende stiften aanwezig? Doen de apparaten het? Details misschien, maar bij een goede voorbereiding blijven kleine frustraties uit.


De hoofdredacteur bepaalt
De hoofdredacteur moet duidelijke onderwerpen aansnijden. Dit vereist enige voorbereiding. Natuurlijk is het belangrijk om juist de ruimte te geven aan de redactieleden, om tot goede ideeën te komen. Maar de hoofdredacteur is degene die structuur moet aanbrengen in de redactievergadering. Uiteindelijk bepaalt the big boss wat er in het blad/beeld/programma komt.


It’s not an oneman show
De hoofdredacteur is belangrijk maar niet heilig tijdens de redactievergadering. Het is belangrijk om juist redactieleden aan het woord te laten, zodat ze zich betrokken voelen bij het te maken product. Laat de discussie zijn gang gaan, zo ontstaan de beste ideeën. Het is daarentegen niet de bedoeling dat de hoofdredacteur achterover gaat leunen, maar zich als een energieke leider manifesteert. Soms komen redactievergaderingen niet goed op gang, hier lig de taak voor de energieke leider weggelegd om te blijven stimuleren.


‘Mag ik nog iets zeggen?’
Heel vervelend als je op het einde van de redactievergadering nog met een vraag of een idee zit en deze niet meer mag en/of kan delen met de rest. Misschien was dat wel de beste opmerking en/of idee van de hele vergadering. Besef dit als hoofdredacteur en zorg voor een goede afsluiting. Sluit bijvoorbeeld af met een rondvraag. Hier moet net zoveel aandacht aan besteed worden als aan de start van de redactievergadering.


Brainstormen!!!
De goede ideeën komen vaak voort uit de meest gekke en onrealistische ideeën. Kraak dus niet zomaar elk idee af wat op tafel gegooid wordt. In de eerste fase van brainstormen zijn alle ideeën goed. Laat iedereen elkaar aanvullen, waardoor er vanzelf een definitief idee ontstaat. Het is dan wel noodzakelijk dat iedereen zich in de discussie mengt. Met een of twee redactieleden kun je geen vruchtbare brainstormsessie houden.

Beginnen met koffie & eindigen met een borrel
Leuke ideeën worden niet altijd tijdens de vergadering bedacht. Redactieleden voelen zich op dat moment vaker gepusht om met briljante ideeën te komen. Juist voor en na die tijd wordt er onderling informeel bij- of nagekletst. Op deze momenten ontstaan er vaak nog betere ideeën, omdat de druk niet ervaren wordt. Zorg na afloop af en toe voor een borrel. Tip: plan de redactievergadering aan het einde van de dag, zodat je werknemers zich niet om 13.30 uur waggelend door het pand begeven.
Iedereen blij?
Je maakt het blad en/of programma samen met de redactie. Daarom is het belangrijk dat iedereen happy is met de gemaakte afspraken en ze daarna samen kunnen werken aan een mooi product. Natuurlijk zal er af en toe geen unanieme overeenstemming zijn, maar iedereen moet iets in de ideeën zien.

De bijdragen van deze studenten staan ook op hun eigen website.

Reacties

  • Gepost door: Rob Visser, CommuniCadans op 8 juni 2010 - 13:31

    Goed idee om dit onderwerp te belichten en levensecht te beschrijven. Deze coach Patrick Schriel komt mij ergens bekend voor en hij wijst een aantal simpele factoren aan die een effectieve vergadering belemmeren. Een goed blad heeft een goede vergadering nodig. Maar in de bovenstaande tekst zet ik vraagtekens bij de borrel ... De aanwezigen moeten niet waggelend over de gang lopen, daarom vergadering met borrel aan het eind van de dag. Maar ze mogen wel in beschonken toestand naar huis? Dan is het te hopen dat ze niet zelf achter het stuur zitten.

  • Gepost door: Kristel en Saskia op 7 juni 2010 - 13:44

    Kijk voor meer informatie op http://patrickschriel.nl/, de life coach en facilitator uit het filmpje.

Nostalgie in je bedrijfsblad (2)

12 november 2014

Nostalgie regeert al een aantal jaren op de tijdschriftenpagina’s in het schap. En dat levert boeiende artikelen op, liet ik in een eerder artikel zien. Het is de combinatie van prachtige plaatjes, onbekende feiten en het verlangen naar die goeie, ouwe tijd. Iets waar je zeker ook mee kunt spelen in jouw bedrijfsblad. Hier laten we zien hoe. Er zijn goede redenen om het eens over de nostalgische boeg te gooien; ook voor relatiemedia. Een luchtige onderbreking tussen alle strategische verhalen, interviews over innovatie en het andere zwaardere werk. Een andere invalshoek te midden van talloze verhalen over de toekomst en het hier en nu. De kans om de identiteit, strategie of corporate story te versterken. En, het levert gewoon heerlijke beelden en verhalen op. lees verder

5 (+7) social media tips

1 oktober 2014

Hoe werk ik met sociale media binnen mijn bedrijf? Deze vraag stond bij veel presentaties centraal tijdens de Social Media Week in Rotterdam. De sleutelwoorden: persoonlijkheid en context.  Of je nu bij de presentatie van LinkedIn of Twitter zat, bij die van Microsoft of van NOS, uiteindelijk kwam de kern van het verhaal vaak op hetzelfde neer.  Naar aanleiding daarvan een aantal tips op een rijtje. lees verder